Hur pluggar man bäst?

Har du precis som jag svårt att plugga ibland? Jag har faktist gjort så att jag har sparat Blondinbellas tips på hur man bloggar i ett Word dokument . Då och då tar jag fram det och kollar på tipsen . Jag tänkte dela med mig med dem , here they come !



Allt sitter i huvudet och det handlar om inställningen. Det är de enda som hindrar dig från att sätta dig ner vid bordet och sätta igång med. Och jag vet hur det är, det är alltid något som kommer i mellan;


1. Boka tid med dig själv. Ikväll mellan 20.00-22.00 ska jag plugga.



2. Ta bort hinder såsom mobilen, fjärrkontollen om du inte kan kontrollera dig.



3. Städa undan på skrivbordet, annars går det inte att fokusera!


4. Släng upp böckerna, anteckningsblocket, datorn på skrivbordet snyggt. Låtsas att du är en smart student på
Harvard och måste plugga till en supervikig tenta.




5. Gör en musiklista på datorn (om de passar dig) Jag brukar lyssna på Beyoncé, Coldplay, Veronica Maggio, Amy Winehouse eller Lilly Allen när jag pluggar. Använd samma musiklista varje gång när du ska plugga så blir det en “betingning” i huvudet att det är musik som är bra att plugga till.



6. Gör en kopp té, en fruksallad eller en skål med nötter att tugga på under tiden. Cashewnötter med mörk choklad som överdrag är min favorit och ett perfekt pluggsnacks.



7. Ta pauser då och då. Gå och sträck på dig, fyll på med mer nötter, byt om till pyjamas, tänd lite ljus i lägenheten. Men undvik Facebook och Two and a half men ..



8. Läser du många sidor till ett prov? Glöm inte att antecka vid varje kapitel så att du inte glömmer vad de står under tiden. När du antecknar så kommer du ihåg texten bättre. Oavsett vad de är för typ av plugg så antecknar jag alltid till allt och skriver egna instuderingsfrågor till mig själv som jag övar på.



9. Skriver du ett arbete? Lev dig in i texten! Vad du än skriver om så går det att få intressant. Var noga med att titta på betygskraven för arbetet så att du inte missar en punkt så att du får de betyg du vill ha.



10. Ska du hålla ett tal? Skriv små stödord på små papper och gå runt i lägenheten och öva, det är den enda
sättet. Tänk på att inte stanna upp vid talet om du inte kommer ihåg ordagrant vad som ska stå, fokusera på innehållet, vad du vill få ut med talet, ditt budskap. Då kommer texten av sig själv! - Av Blondinbella


Jag gillar den tjejen ibland... Nej nu skall jag plugga har så otroligt mycket att göra / Sabi  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0